Farkasok-Wolf

Ezen az oldalon farkasokról érdekességek és képek lesznek!

Farkas

Európa erdeinek egyik legnagyobb testű, falkában vadászó ragadozója a farkas. Ez már önmagában elegendő indok lehetne rémhírek keltésére, ám a veszedelmes vad ráadásul télen nemegyszer falvakba is belopódzott élelemért. Magas hegységek eldugott településein már ősi időktől kísérteties legendák keringenek a farkassá változó emberről: teliholdas éjszakák rettegett bestiájáról, a vérfarkasról.
Nem kell az olcsó ponyvák közé szállnunk, hogy a legendás szörny nyomára bukkanjunk: elegendő csak felütni a mesés könyvek lapjait, hogy Piroska oldalán megpillanthassuk a nagymama ruhájába öltöztetett farkas figuráját. Bár sokan a Piroska és a farkas történetében a kislány és az őt elcsábító felnőtt férfi találkozását látják, de nem szabad átsiklanunk a már említett nagymama-jelenet felett sem.

Az emberbőrbe öltözött, vagy a báránybőrbe bújt farkas a szólások és közmondások világában sem ismeretlen fogalom: az alattomosság, a kiismerhetetlenség és megtévesztés szimbóluma. Ahogy a keresztényi kultúrában a bárány lett a jóság és a szelíd jámborság szimbóluma, úgy vált legfőbb természetes ellensége a rossz és a gonoszság megtestesítőjévé.

A farkas sorsa azonban valóban akkor "pecsételődik meg" a keresztény világban (akárcsak a kígyóé), mikor a Biblia egy példázatában a hamis próféták szinonimájaként szerepel: a megtévesztés szimbólumává emelték ezek a sorok. A bárány és a farkas korábban Aesopus meséjében (fabula) is feltűnik, ahol az értelmetlen erőszakot példázza majd történetük.

A farkas a sámánhitben fontos szerepet játszik, hiszen az ő lelke költözik bele a varázsló sámánba a transz állapotában, hogy aztán erővel ruházza fel a "gazdatestet" és -lelket. Az ősi kultúrák totemállatai, bálványai azt az erőt, ügyességet és bölcsességet hordozták, ami az ember fizikai adottságaiból hiányzott: belőlük merítettek erőt, bátorságot. Ilyenkor az állat lelke költözött a harcosba, varázslóba. Így volt ez a farkassal is: ereje, merészsége és kitartása mind irigylésre méltó tulajdonságok.

A farkas tágtűrésű lény: differenciált lakóhelyéből fakadóan az északi és déli népeknél egyaránt találkozunk vele, de míg északon inkább kiéhezett félelmetes ragadozóként jelenik meg (a hideg időszakokban az ember vetélytársává vált a mohó vadállat!), addig a déli népeknél mint ősanya, totemállat van jelen. Itt elég talán csak Romulus és Remus történetére utalnunk. A két gyermeket egy nőstényfarkas nevelte fel, ami egyúttal az örök város, Róma jelképévé is vált.

Történetük sok ponton találkozik a Kipling lejegyezte Maugli-történettel. A tudományban sem ismeretlen az állatok által felnevelt gyermek, akiket a Dzsungel könyve nyomán farkaskölyköknek neveztek el az etológusok. A valódi "farkaskölykök" azonban - szemben Mauglival - képtelenek voltak "civilizálódni". Négykézláb "jártak", artikulálatlan hangokkal adták felfedezőik tudtára dühöket és elkeseredésüket. Soha nem tudtak megtanulni beszélni - idejük sem igazán volt rá: vadállatok módjára viselték a laboratóriumi "fogságot", s "befogásuk" után röviddel meghaltak (elpusztultak(?)).

A farkasokról kialakuló kevésbé sötét képhez sokban hozzájárult Kipling munkája. A farkas eszerint ragaszkodó, hűséges és kitartó barátja is lehet az arra érdemes embernek. Ne feledkezzünk meg, hogy nem is olyan régen készült el a Farkasokkal táncoló c. film is, melynek nyomán a farkas a vadak természetes bizalmatlanságával és őszinteségével vált a szabadság jelképévé.

A nőstényfarkas (lupa) azonban a latin nyelvben a prostituáltak megnevezésére is szolgált (lásd. bordélyház = "luparium"). Ezzel az azonos alakú szóval játszik el Janus Pannonius is, mikor Gryllushoz címzett versében "szukának" (az eredetiben "lupa"-nak!) nevezi az őt és rokonait csúfoló iskolatársának édesanyját. De nemcsak ő használja ki a szó kettős jelentését.
Ezt teszi Dante is az Isteni színjátékban. Az Isteni színjáték Előhangjában a hegyre hágó Dante három félelmetes állattal, a középkor jellegzetes allegorikus figuráival találkozik. Ilyen lesz a párduc, aki foltos (becsületen esett foltok!) bundájával a paráznaság, vagy a szilaj oroszlán, aki pedig az erőszak jelképe lesz. A nőstényfarkas az utolsóként megjelenő és egyben legijesztőbb jelenés. Vézna teste minden bajnak eredője: a Nagy Parázna, akiben megfogan valamennyi bűn. A farkas figurájában könnyen ráismerhetünk Rómára. A bűnöket szülő nőstényfarkas (= Róma, Vatikán) felléptetése Dante pápaellenességét (annyira gyűlölte VIII. Bonifácot, hogy még életében a Pokolba helyezte!) tükrözi.

S hogy az északi népek mitológiájában milyen fontos szerephez jut a farkas, leginkább a világ végső pusztulásának percei példázzák. Odint, a germán mitológia központi istenét ugyanis Loki (lásd. a Maszk c. filmben az ő álarcát találják meg!), a bajkeverő isten farkasképű fia, Fenrir falja fel a totális pusztulást hozó ragnaröki csatában. A pusztulás és a farkas képzeteknek összekapcsolása azt hiszem máris érthetőbb, ha arra gondolunk, hogy az egykorvolt csaták záróakkordjaként, a hullák eltakarításában milyen küldetést vállaltak a dögevő vadak mellett.

"Az éles szablyákban örvendeznek méltán, mert ők fejeket szednek,
Viadalhelyeken véressen, sebekben halva sokan feküsznek,
Sok vad és madár gyomra gyakran koporsója vitézül holt testeknek."





Weblap látogatottság számláló:

Mai: 2
Tegnapi: 6
Heti: 11
Havi: 2
Össz.: 26 963

Látogatottság növelés
Oldal: Vadság
Farkasok-Wolf - © 2008 - 2024 - farkasok-wolf.hupont.hu

A HuPont.hu egyszerűvé teszi a weblapkészítés minden lépését! Itt lehetséges a weblapkészítés!

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »